Interview

Interview


Wim Wijnholds

Bedrijf: Perspectief
Functie: Directeur
Aantal medewerkers: 300

Lees verder

Als je het mij vraagt, is de vitaliteit van je medewerkers verbeteren de beste investering die je kunt doen.

Zo werkt het bij Perspectief

Wim Wijnholds is directeur van Perspectief, een arbodienst met zo’n 300 medewerkers. Perspectief besteedt veel aandacht aan de mentale en fysieke gezondheid van haar medewerkers, wat zich uitbetaalt in laag verzuim en betere prestaties én er toe leidde dat Perspectief vorig jaar werd verkozen tot Vitaalste bedrijf van Nederland.

 

“Tegenwoordig is de maatschappij er eentje waarbij je steeds meer ballen in de lucht moet zien te houden. Heb je nooit geleerd om de regie te voeren op je eigen leven, dan is het best pittig om dat vol te houden.”

 

Als je het mij vraagt, is de vitaliteit van je medewerkers verbeteren de beste investering die je kunt doen. Maar het moet wél van binnenuit komen en oprecht zijn.

Verzuim door stress is een onderwerp dat jullie specifiek aanpakken. Waarom?

“Het allerbelangrijkste is dat je medewerkers goed in balans zijn, dat is mijn heilige overtuiging. Niet alleen zijn je mensen dan gezond, maar het zorgt er ook voor dat je bedrijf beter presteert en tot zijn recht komt. Daar actie op ondernemen is altijd de moeite waard. Natuurlijk zijn we geen filantropische instelling en wordt er hier ook hard gewerkt, maar dat moet wél op een prettige, gezonde manier gebeuren. Tegenwoordig is de maatschappij er eentje waarbij je steeds meer ballen in de lucht moet zien te houden. De wereld staat nooit meer stil en er komen van alle kanten indrukken binnen. Heb je nooit geleerd om de regie te voeren op je eigen leven, dan is het best pittig om dat vol te houden. Autonomie is van essentieel belang om verzuim door stress te voorkomen.  Wij dagen onze mensen uit om daarmee aan de slag te gaan.”

Dat lijkt heel goed te gaan: jullie werden vorig jaar gekozen tot Vitaalste bedrijf van Nederland. Wat houdt de aanpak van Perspectief precies in?

“Dat was inderdaad een fijne erkenning voor de tijd en energie die we erin stoppen en de bevestiging dat onze manier werkt. Om vitaal te zijn en blijven, is je mentale staat het belangrijkste. Maar het werkt vaak goed om te beginnen met fysieke trajecten. De gemiddelde werknemer zit veel en in beweging komen maakt je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk sterker. Neem hardlopen. Heb je dat nog nooit gedaan en begin je ermee, om vervolgens te merken dat je er steeds beter in wordt, dan is dat een positieve ervaring die je kracht en zelfvertrouwen geeft. Ik heb dat zelf ervaren toen ik las over hoe gezond en vetverbrandend koude douches zijn. Dat wilde ik eens proberen en de eerste keer was het écht niet leuk. Maar ik heb doorgezet. Als je merkt dat je zoiets aankan, werkt het motiverend om andere zaken op te pakken waar je tegenop zag. Ook op het werk. Je kunt vaak meer dan je denkt.”

Jullie hebben een eigen programma, Perspectief Fit. Hierbij wordt gekeken of medewerkers fysiek, mentaal en loopbaan fit zijn. Hoe werkt dat?

“Een onderdeel daarvan is een groot onderzoek onder medewerkers, waarin we peilen hoe het met ze gaat en waar ze behoefte aan hebben. Waar wil je mee aan de slag de komende tijd? Hoe wil je je ontwikkelen? Wat kunnen we samen doen om te zorgen dat alles in balans blijft? Vervolgens bieden we begeleiding op het gebied van sporten en eten, trainingen over een goede nachtrust en loopbaancoaching. Binnen ons eigen bedrijf hebben we ook de functioneringsgesprekken vervangen door een vorm van mentorschap. In het begin was dat best wennen voor sommige werknemers, om niet zoals gebruikelijk afgerekend te worden op resultaten. Maar uiteindelijk waren ze er juist blij mee. Je betrekt mensen écht bij hun eigen loopbaan.”

Wat is het effect op jullie verzuimcijfers?

“Die zijn gelukkig laag, net als ons verloop. Dat vind ik ook belangrijk, want om mensen écht te kunnen helpen op het mentale vlak, is het niet zo handig als ze na een jaar alweer zijn vertrokken. De afgelopen periode merkten we dat het door corona behoorlijk worstelen was voor een aantal mensen die thuis moesten werken en kinderen om zich heen hadden. De hoeveelheid stress groeide daardoor. Na die signalen hebben we gezorgd dat leidinggevenden hier beter in gingen begeleiden. We organiseerden een webinar, gaven adviezen toegespitst op deze situatie en er kwamen vertrouwenspersonen, voor degenen die mentale problemen liever niet bespreken met hun manager. We hebben ook artsen beschikbaar, daar wordt niet veel gebruik van gemaakt, maar het feit dat die mogelijkheid er ís geeft al veel opluchting.”

Hebben jullie omtrent dit onderwerp in het verleden ook wel eens fouten gemaakt?

“Zeker. Het fysieke deel brengt altijd met zich mee dat er mensen zijn die niet mee kunnen komen. Wat de een ervaart als een hardlooptempo, voelt voor de ander als wandelen. Dat is niet erg, maar de persoon in kwestie kan zich daardoor buitengesloten voelen of frustratie ervaren. Dit effect hebben we voorheen onderschat. Sindsdien communiceren we hier beter over en zorgen we dat er voor iedereen een passende oplossing wordt gevonden. Wat maar weer eens bewijst dat communicatie essentieel is als je een vitaal bedrijf wilt hebben.”

Perspectief is een arbodienst, hoe zien we in jullie werk zelf deze plannen terug?

“In principe worden we curatief ingehuurd, nadat er problemen zijn ontstaan. Maar we willen graag meer doen aan het voorkómen van verzuim. Mensen de kans geven met een coach te praten voordat ze ziek worden bijvoorbeeld, een open werksfeer creëren zodat je het gewoon kunt vertellen als het even niet zo lekker gaat. Dat begint met meten: hoe zitten je mensen in hun vel? Vervolgens geven we adviezen. Soms is het resultaat dat iemand beter op zijn plek zit in een andere functie, of zijn de verwachtingen van het bedrijf onrealistisch. Het gesprek hierover moet hoe dan ook opengebroken worden, aan alle kanten.”

Is het voor ieder bedrijf mogelijk om dit toe te passen?

“Ja, maar maatwerk is belangrijk. Al is dat een rekbaar begrip. Is de P&O afdeling al een heel eind met vitaliteit of hebben ze nog geen idee? In welke branche zitten ze en welke specifieke problemen spelen daar? Bij een kleinere organisatie kennen de werknemers elkaar vaak veel beter, dat vraagt weer om een andere aanpak dan een grote, anoniemere organisatie. Het kán sowieso, maar je kunt niet lukraak het advies voor het ene bedrijf overhevelen naar het andere bedrijf zonder eerst onderzoek te doen.”

Welk advies heb je voor organisaties die hiermee aan de slag willen gaan?

“Is er al sprake van verzuim, pak dit dan adequaat aan en wacht daar niet te lang mee. Meet vervolgens organisatiebreed wat de situatie is. Soms zegt een P&O manager bijvoorbeeld: ‘Wij hebben nooit zieken’. Maar als je dan de cijfers bekijkt en ziet dat mensen gemiddeld vijf keer per jaar ziek zijn, wat heel vaak is, blijkt dat toch anders te zitten. Daar moet je zicht op hebben. Vervolgens is het belangrijk om een visie te hebben als directeur: waar wil je heen en wat vind je belangrijk in de vitaliteit van je team? Wees duidelijk over die plannen en communiceer daar helder over. Management moet écht geloven in het belang hiervan en het niet alleen zien als een politiek correct vakje om af te vinken. Dat is ook doodzonde. Als je het mij vraagt, is de vitaliteit van je medewerkers verbeteren de beste investering die je kunt doen. Maar het moet wél van binnenuit komen en oprecht zijn.”

Tips van Wim:

Perspectief schrijft regelmatig blogs over verschillende onderwerpen en relevante thema’s op het gebied van arbodienstverlening, arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid. En TNO wil het aanpassingsvermogen van mens en organisatie versterken en biedt met hun Roadmap: Gezond, veilig en productief werken interessante perspectieven en artikelen over deze uitdaging.

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Meld aan